ES 24

Semesterplan

Tid: Tirsdag og torsdag, begge dage 13–16, sidste gang 12. december

Sted

UgenummerTirsdagTorsdag
39KUA3 – 8B.4.4922.5.13
4022.1.4922.5.13
41KUA 3 – 8B.4.4922.5.13
43-4422.5.1322.5.13
45–46KUA 3 – 8B.4.5222.5.13
47–4822.1.49KUA3 – 7C.1.07
4922.1.4922.5.13
5022.5.1322.5.13

Om semesterplanen

Denne plan kan ændres hvis der er behov for det. Hen mod slutningen af semestret er der nogle tomme huller, som vil blive fuldt ud hen ad vejen.

Uge 36

Eksamen, Rigveda, skrift, fonemsystem

1. 3/92. 5/9 – KUA3 – 7C.1.07
FORBEREDELSEFORBEREDELSE
Læs Lex.dk’s artikler om:
Vedisk
Veda
Rigveda
Læs på bloggen om:
Eksamen
Nogle tekniske termer til tekstlæsning
Devanāgarī.
– Dechifrér RV 1.1. i devanāgarī ved at sammenligne med den translittererede tekst.
– Ignorér accenttegnene, som er enten en vandret streg under et tegn (स॒) eller en lodret streg over (त्ता॑).
– Notér de forskellige ligaturer.
UNDERVISNINGUNDERVISNING
Semestret
Eksamen
Vedisk
Rigveda
Devanāgarī
– Opfølgning på devanāgarī-øvelse
– Accentmarkering i devanāgarī
DevanāgarīFonemsystemet
Det fylogenetiske træ
Obstruenternes baggrund i urie.
Fonologisk gennemgang af RV 1.1
– Langvokalernes udtale
– Regressiv assimilation af stemthed
– Ruki-reglen (progressiv assimilation)
– as udlydssandhi
– V̄ > V̆ / __ V

Uge 37

Accent, rodnominer, aflyd, kortvokaler, Brugmanns lov, i– og u-stammer, nominalkomposition, rodpræsens

3. 10/9 – 22.1.494. 12/9 – KUA3 – 7C.1.07
FORBEREDELSEFORBEREDELSE
Accent og intonation
– Lær reglerne, så vi kan lave øvelser i timen
Rodnominer
– Se på skemaet øverst på siden og studér endelserne
– Lav en oversigt over kasusendelserne
– Lav en regel om, hvordan accenten flytter sig under bøjningen (der er én kasus, der er regelløs!)
– Lær at bøje pad- ‘fod’ udenad. Bemærk, at roden veksler mellem pād og pad.
Kortvokalerne
/a/ – læs alt undtagen ekstern sandhi.
Aflyd
UNDERVISNINGUNDERVISNING
Øvelser i accentmarkering i RV 1.1.
i– og u-stammer
– Bøjning
– Accent
– Aflyd
Rodnominer
– Bøjning (og aflyd)
– Hvad er en rod?
– LIV, Macd, Mayrhofer/EWA
Kortvokalerne (og Brugmanns lov)
Kortvokaler
Repetition af lydlove
MetrikPræsensklasse 2
– Aflyd
– Accent
– Overblik over endelserne

Uge 38

tar-stammer, laryngaler og langvokaler, sekundære og primære endelser, nasalpræsens, intensiv, participier

5. 17/9 – 22.1.496. 19/9 – KUA3 – 7C.1.07
FORBEREDELSEFORBEREDELSE
tar-stammerne
Præsensklasse 2
– Lær præsens og præteritum, aktiv og medium, udenad. Studér de øvrige former
Præsensklasse 2
– Studér igen endelserne i præsens og præteritum, aktiv og medium
Præsensklasse 3
– Læs hele siden
– Sammenlign endelserne i præsens og præteritum, aktiv og medium med dem fra klasse 2
Præsensklasse 7
– Læs hele siden
– Sammenlign endelserne i præsens og præteritum, aktiv og medium med dem i klasse 2 og 3
UNDERVISNINGUNDERVISNING
tar-stammernePræsensklasse 2

Præsensklasse 3
Laryngaler
Langvokaler
Præsensklasse 7
Præsensklasse 3
Præsensklasse 7
Sekundære og primære endelser

Uge 39

Demonstrative pronominer, nasaler, lukkelyde.

7. 24/9 – 8B.4.498. 26/9 – 22.5.13 Lingvistisk Laboratorium
FORBEREDELSEFORBEREDELSE
Demonstrative pronominer
– Lær m. og n. af ayám, iyám, idám udenad
– Lær m. og n. af sá(ḥ), sā́, tád udenad
Tematiske nominer
Studér kasusendelserne.
Agni
– Læs Jamison & Brereton s. 40–42 og 88-89 om Agni. Bogen står i 22.5.04.
Oversigt over primære præsensstammer
– De tematiske præsentier: 1., 4. og 6. klasse
– Studér bøjningsskemaerne, bemærk forskellene fra atematisk præsens.
– I timen skal de studerende forklare forskellen på tematiske og atematiske verbalendelser.
UNDERVISNINGUNDERVISNING
Demonstrative pronominer
Relative pronominer
– De studerende forklarer forskellen på de tematiske og atematiske verbalendelser.
– De tematiske verbalklasser.
Læsning af RV 1.1Læsning af RV 1.1
Læsning af RV 1.1Læsning af RV 1.1

Uge 40

Uge 41

11. 8/10 –KUA3 – 8B.4.5212. 10/10 – 22.5.13 Lingv. Laboratorium
FORBEREDELSEFORBEREDELSE
Jamison & Brereton s. 1–13
“The Rigveda: I. Introduction; Who, What Where, When.” Tag noter til eksamensspørgsmålene:
– Hvad er Rigveda?
– Hvor gammel er denne tekst (tilhører den en af de ældre eller yngre bøger)?
– Hvem har forfattet den?
– Hvornår er den forfattet?
– Hvor er den forfattet?
– Hvad er formålet med teksten?
– Hvad handler den om?
– Hvordan er teksten overleveret til os?
Adjektiviske former af verbet
– klik på links til de forskellige adjektiviske former
Tempus, modus, diatese
Metrik, særligt triṣṭubh og gāyatrī
UNDERVISNINGUNDERVISNING
De studerende fremlægger svar på eksamensspørgsmål.
Triṣṭubh og Gāyatrī
Sandhi af finalt a, ā, e, o, ai, au, ar og ār
Adjektiviske former af verbets-stammer
vant– og mant-stammer
Introduktion til:
rodaorist og
s-aorist

Uge 42: Efterårsferie

Uge 43

13 22/10 – 22.5.13 Lingv. Laboratorium14. 24/10 – 22.5.13 Lingv. Laboratorium
FORBEREDELSEFORBEREDELSE
Midtvejsevaluering
– Udfyld padlet (med mindre eksamenskontoret har fået en ny idé)
Jamison & Brereton:
– læs de indledende ord om RV X 34
RV 10.34.1
– Oversæt teksten
– Studér accentmarkeringerne
– Lav en metrisk analyse
Midtvejsevaluering
– Læs hvad de andre har skrevet på padletten.
RV 10.34.2
ā-stammer
ī-stammer
– Sammenlign ā- og ī-stammerne med feminium af hhv.  ayám, iyám, idám 
og sá(ḥ), sā́, tád udenad
UNDERVISNINGUNDERVISNING
Aftale om eksamensdato 19. januar
Rodaorist
S-aorist
Intensiv
Kausativ/iterativ
Midtvejsevaluering
Perfektum
RV 10.34.1
RV 10.34.2

RV 10.34.1ā-stammer
ā-stammer
ī-stammer

Uge 44

15. 29/10 – 22.5.13 Lingv. Laboratorium16. 31/10 – 22.5.13 Lingv. Laboratorium
FORBEREDELSEFORBEREDELSE
RV 10.34.3
Jamison & Brereton 2014 s. 13-22

 
Se de tre første videoer i serien Early Vedic fra Universitetet i Göttingen.
Læse eventuelt også Lubotsky, Aleksander. 2023. Indo-European and Indo-Iranian Wagon Terminology and the Date of the Indo-Iranian Split.
Arbejd videre på besvarelse af eksamensspørgsmål “1 Sproget” og 2. “Baggrund for teksten”
UNDERVISNINGUNDERVISNING
RV 10.34.3
Nominalkomposition

Uge 45

17. 5/11 KUA3 – 8B.4.5218. 7/11 – 22.5.13 Lingv. Laboratorium
FORBEREDELSEFORBEREDELSE
RV 10.34.4
in– og an-stammer
RV 10.34.5
iṣ-aorist
UNDERVISNINGUNDERVISNING
RV 10.34.4
in– og an-stammer
Tematisk aorist
iṣ-aorist 
Passiv
RV 10.34.5

Uge 46

19. 12/11 – KUA3 – 8B.4.5220. 14/11 – 22.5.13 Lingv. Laboratorium
FORBEREDELSEFORBEREDELSE
RV 10.34.6
Sievers’ og Lindemanns lov
RV 10.34.7
Calandsystemet
UNDERVISNINGUNDERVISNING

RV 10.34.7
Calandsystemet
RV 10.34.7

Uge 47

11. 19/11 – 22.1.4922. 21/11 – KUA3 – 7C.1.07
FORBEREDELSEFORBEREDELSE
RV 10.34.8
Talord
Læs evt også hvad Macdonell skriver om kardinaltallene på s. 97 ff.
RV 10.34.9
añc-stammer
UNDERVISNINGUNDERVISNING
Talordañc-stammer

Uge 48

23. 26/11 – 22.1.4924. 28/11 – KUA3 – 7C.1.07
FORBEREDELSEFORBEREDELSE
RV 10.34.10
Desiderativ
Reduplikation i præsenssystemet
RV 10.34.11
Gerundium og absolutiv
gau- ‘ko’
UNDERVISNINGUNDERVISNING
Rebecca: Hellig grund
Kjartan: Poetiske formler

Uge 49

25. 3/12 – 22.1.4926. 5/12 – 22.5.13 Lingv. Laboratorium
FORBEREDELSEFORBEREDELSE
RV 10.34.12
Personlige pronominer
RV 10.34.13
Reduplicerede aorister
Injunktiv
UNDERVISNINGUNDERVISNING
Mikkel: Mundtlighed og skriftlighed i forhold til Rigveda
Personlige pronominer
Mads: Śākalya
Reduplicerede aorister
Injunktiv
RV 10.34.12RV 10.34.13

Uge 50

27. 10/12 – 22.5.13 Lingv. Laboratorium28. 12/12 – 22.5.13 Lingv. Laboratorium
FORBEREDELSEFORBEREDELSE
RV 10.34.14
Udfyld slutevalueringsskemaet på evaluering.ku.dk
Udfyld skema om dato for spørgetime
Hele RV 1.1 igen
UNDERVISNINGUNDERVISNING

Slutevaluering

Eksamen

Eksamensbestemmelser

Eksamensforløb

På BA’en tager eksamen ca. 25 minutter. De første ti minutter fortæller den studerende om Rigveda, devanāgarī, accent i vedisk og metrik (punkt 1–5 nedenfor). Det næste kvarter går med oversættelse og sproghistorisk kommentar.

1. Sproget

  • Hvad er vedisk?

2. Baggrund for teksten

  • Hvad er Rigveda?
  • Hvor gammel er denne tekst (tilhører den en af de ældre eller yngre bøger)?
  • Hvem har forfattet den?
  • Hvornår er den forfattet?
  • Hvor er den forfattet?
  • Hvad er formålet med teksten?
  • Hvad handler den om?
  • Hvordan er teksten overleveret til os?
  • Hvem har lavet padapāṭha-teksten?

3. Devanāgarī

Der er meget vi ikke ved om devanāgarī, så følgende spørgsmål kan kun besvares delvist:

  • Hvor stammer devanāgarī fra?
  • Hvornår begyndte man at skrive Rigveda ned?

4. Accentmarkering i devanāgarī

  • Hvor kender vi den vediske accent fra?
  • Hvilke tekster har accentmarkering?
  • Forklar, med udgangspunkt i teksten, hvordan accenten markeres i devanāgarī

5. Metrik

  • Hvilket metrum er teksten skrevet i?
  • Illustrér hvordan metrummet fungerer ved at skandere et halvvers (brug den translittererede tekst)
  • Forklar eventuelle metriske uregelmæssigheder
  • Hvad kan kilderne være til metriske uregelmæssigheder?

6. Oversættelse og sproghistorisk kommentar

  • Oversæt teksten til dansk (eller engelsk, hvis det er dit eksamenssprog)
  • Giv en morfologisk analyse af hvert enkelt ord
  • Forklar, hvilken urie. orddannelsestype de forskellige ord går tilbage til
  • Gør rede for de enkelte ords etymologi