-ya- (4)

Den 4. præsensklasse kaldes i indisk terminologi div-ādi, efter roden div, der følger denne klasse:

  • Ved. 3sg.præs. dī́vyati, 3pl. dī́vyanti
  • Urie. *dihu̯-i̯é-ti, *dihu̯-i̯ó-nti

Roden er faktisk dīv-, men klassen hedder af en eller anden grund div-ādi.

Suffikset

Alle verber i denne klasse er afledt med det ubetonede suffiks ‑yа-. Urie. havde to dannelsestyper med dette suffiks (Fortson 2004: 89; LIV: 19):

  • Ubetonet *‑i̯e/o-, fuldtrin og accent på roden:
  • páśyati < *spék̑-i̯e‑ti
  • Betonet *‑i̯é/ó-, nultrin i roden; typisk intransitive verber, måske begrænset til medium:
  • jā́yate < *g̑n̥h₁-i̯é‑
  • mŕ̥ṣyatemr̥ṣ ‘at glemme’ < *mr̥s-i̯é-toi̯

I vedisk er de to typer faldet sammen i én, der har arvet særtræk fra dem begge:

  • Ofte nultrin i roden, hvor dette er muligt:
  • tápyate ‘brænder’, ikke *tpyate
  • Rodbetoning er blevet generaliseret efter typen *spék̑-i̯e‑ > páśyati
  • *g̑n̥h₁-i̯é‑ → jā́yate.

Accenten hjælper med at skelne mellem præsens (tápyate ‘brænder’) og passiv (tapyáte ‘brændes; lider’).

Kulikov (2012) behandler både præsens af 4. klasse og passiv under titlen “The Vedic ‑ya-presents”, idet han mener de to dannelsestyper er beslægtede. Også intensiven har et suffiks -yá- i nogle mediale former; her har alle de finitte former dog transitiv betydning (Gotō 2013: 127).

En vigtig forskel på passiv og verber af klasse 4 er, at i passiven optræder regelmæssigt en forlængelse af kortovkalen i roden, og man rekosntruerer derfor passivsuffikset som *-h₁i̯e/o-. Det er svært at finde eksmepler på, at præsenssuffikset i kl. 4 ikke har denne effekt. Mærkeligt nok har de eneste eksempler, jeg har fundet, accent som om de var passive:

  • mriyátemr̥ ‘at dø’ *mr̥-i̯é-
  • dhriyátedhr̥ ‘holde stand’

Gotō (2013:99) henviser til Kulikov, der mener, at accenten er flyttet som resultat af en lydlov.

    Semantik

    Kulikov (2012) bemærker, at mange verber i denne præsensklasse er intransitive. Gotō (2013: 84) skriver, at denne type præsens forekommer “when a fientive meaning (a natural process, non-intentional action, etc.) is additionally expressed.”

    videre til 6. klasse