I RV forekommer sá-aoristen kun afledt til syv rødder; de har tilfælles, at deres udlydende konsonant, der går tilbage til en urie. velær eller palatal bliver til K i stilling før suffikset -sá-. Deres vokalisme er af guṇa-typen:
- √kruś ‘råbe’ < *kreu̯k̑ (dog ikke sikkert at roden er urie.) (10. bog)
- √guh ‘gemme, tildække’ < *gʰeu̯g̑ʰ? (dog ikke sikkert at roden er urie.) (5. bog)
- √duh ‘at malke’ < *dʰeu̯gʰ (1., 2., 6., 7., 8., 9., 10. bog)
- √mr̥j ‘aftørre, rengøre’ < *h₂merg̑ (1., 8., 10 bog)
- √mr̥ś ‘berøre’ < *hmelk̑ (1., 4., 9., 8., 10. bog)
- √ruh ‘vokse, stige op’ < *h₂leu̯dʰ – med besynderlige former i vedisk der peger på < *h₂leu̯g̑ʰ (10. bog)
- √vr̥h ‘heftig bewegen, reissen, stossen, rollen’ (10. bog)
Macdonell citerer yderligere tre rødder der danner s-aorist i de øvrige saṃhitāer:
- dviṣ ‘at hade’
- spr̥ś ‘berøre’
- vr̥j ‘aflede, vende bort fra’
Bøjning
Der findes former af indikativ, injunktiv og imperativ, dog ingen hele paradigmer.
Indikativ og injunktiv
Akṭiv/parasmaipada | Mediopassiv/āṭmanepada | |||
Singularis | Pluralis | Singularis | Pluralis | |
1. | √vr̥h → ávr̥kṣam | √vr̥h → ávr̥kṣāma amr̥kṣāma |
||
2. | √duh → dukṣaḥ √mr̥ś → mr̥ksaḥ |
√mr̥ś → mr̥kṣata | ||
3. | √kruś → ákrukṣat √guh→ aghukṣat √duh → adukṣat, ádhukṣat √ruh → arukṣat |
√duh → ádhukṣan, dhukṣan | √duh → ádhukṣata, d(h)úkṣata | √mr̥j → amr̥kṣanta √duh → dhukṣánta |
Konjunktiv
Akṭiv/parasmaipada | |
Singularis | |
1. | √mr̥j → mr̥kṣā́ |
Imperativ
Akṭiv/parasmaipada | Mediopassiv/āṭmanepada | ||
Dualis | Pluralis | Singularis | |
2. | √mr̥j → mr̥kṣatam | √duh → dhukṣata | √duh → dhukṣásva |
Suffiks
Betonet, tematisk -sá-
Accent
På temavokalen.
Aflyd
Nultrin i roden, svarende til at suffikset har accenten.
Oprindelse
Denne aoristtype er en nydannelse. I s-aoristen har rødder af denne type nultrin i medium, så det ligner tematiseringer af mediale s-aoriste